od externista » 28 srp 2014, 01:16
Jestli je baterie OK, starter OK, silový kabel nemá svod na kostru, atd atd, a starter přesto líně točí jako při vybité baterii, přičemž motor je mechanicky v pořádku , to znamená klade přiměřený mech. odpor, to znamená není přidřený, pak je třeba změřit úbytky napětí na kompletním silovém elektrickém obvodu. To znamená, jaké skutečné napětí se vlastně objeví na spotřebiči, v tomto případě starteru. Diesel potřebuje pořádný "Schwung", česky švunk, neboli rychlý moment hybnosti. Při pomalém otáčení se kompresní teplo stačí rozptýlit do pístu, do stěn válců, atd, prostě komprimovaný vzduch se neohřeje na potřebnou teplotu, navíc při pomalém kompresním pohybu pístu má vzduch víc času uniknout, t. j. profouknout netěstnostmi pístu a kroužků pod píst do karteru, a studený motor nechytne. Pokud není potřebný měřák ( stačí citlivější voltmetr) k dispozici, pak existuje ještě hrubá orientační metoda, a sice startovat nepřetržitě několik vteřin, a pak rychle ošahat jednotlivé spoje (kabelové svorky na baterii, spoj na starteru, atd.) Který bod bude rozpálený, horký, tak ten je špatný, to znamená má velký přechodový odpor, a ten je potřeba odstranit, to je očistit, rep. odrezit, přitáhnout, znovu naletovat, dle potřeby. Je-li ale starter už napálený, to znamená izolace již částečně zuhelnatělá a tedy částečně vodivá, to se nechá zjistit megmetem, maximálně ale 500 Volt, silnější už by mohl ublížit, to je způsobit průraz. Izolační odpor by neměl klesnout pod jeden Megaohm.
Pokud dojde ale k mezizávitovému zkratu, ( nejčastěji na kotvě), pak oprava, t.j. převíjení, imregnace (nejlépe aralditem ve vakuu) atd vyjde dráž než nová kotva. Tento zkrat se pozná velice jednoduše, kotvou se pomalu otáčí, do příslušných lamel komutátoru se pouští slabý proud, a páskem z tenkého plíšku se pojíždí po kotvě. Ta nesmí "lepit", to je magneticky přitahovat pásek. Ještě před tímto měřením je ale třeba vyčistit (proškrábmout) mezery v komutátoru, aby se vyloučil mezilamelový zkrat. Pokud má ale kotva zkrat na kostru, a izolace není provedena papírky, ale fluidizací, tak pak je nellepší takovou kotvu rovnou vyhodit.
Statorové vinutí se nechá vyměnit snadněji, stačí povolit šrouby u pólových nástavců, mám pocit že se kdysi toto vinutí prodávalo, pokud bývávalo z mědi i jako náhradní díl. Dnešní vinutí (z hliníku) se totiž už nenechá tak snadno zaletovat, ve výrobě se svařovalo ultrazvukem. Dnes se ale místo tohoto vinutí často používají ferrity, čímž se sice ušetří pracnost a náklady ve výrobě, ale ze ss motoru se seriovým zapojením se vlastně stane motor něco jako derivační (to je zapojení jako u dynama), ale spíše motor s cizím buzením. To znamená záběrový moment a trakční charakteristika seriového motoru jsou ztraceny.
Toto všechno píši pouze informativně, pro "koumáky" a nadšence. Tyto opravy už vyžadují jisté dílenské zařízení, a zkušenosti. Autoelektrikáři už budou vědět. I když ....Já jsem ještě stará škola, kdy se nic nesehnalo a proto se všechno opravovalo. Já jsem kdysi opravoval svým známým i volnoběžky, protože nové byly sice laciné, (60 Kčs), ale prostě nebyly. Dnes se vše už jen vyhazuje a nahrazuje zlodějsky předraženými náhradními díly.
Multivan 111 kW
Transporter 2,4D
BMW 330D
Neexistují hloupé otázky. Existovat mohou pouze hloupé odpovědi. Jediná hloupá otázka je ta nevyslovená. (The only stupid question is the one not asked )