Dvouhmotový setrvačník

Dvouhmotový setrvačník

Nový příspěvekod externista » 31 led 2012, 00:20

Tak se mi stalo, že jsem se dostal do diskuze s automechanikem, který je jinak velice schopný, na thema dvouhmotový setrvačník. Přiznal se, že princip a efekt mu není úplně jasný, a tak si myslím, že by toto thema mohlo zaujmout i některé účastníky zdejšího fora.
V automobilovém průmyslu je mimo jiné stále větší snaha potlačovat zdroje hluku, a tím zvyšovat jízdní komfort. Pístový motor má z principu nerovnoměrné procesy spalování, které vedou k torzním kmitům klikového hřídele, a tyto se pak přenáší na setrvačník. Dvouhmotový setrvačník zabraňuje přenášení těchto kmitů na další součásti pohonu, a to hlavně převodovku, kde ono přenášené kmitání může způsobit i rezonanční vibrace. Takže problém je jasný: Tlaky spalin na píst generují nepravidelný kroutící moment na klikový hřídel a setrvačník, a to nejvíce při nízkých otáčkách. Tím vznikají torzní kmity, které při klasickém setrvačníku se přenáší spojkou na převodovku. Její kolečka, která nejsou v záběru se rozkmitají. Důsledek toho je chrastění převodovky ve volnoběhu, anebo při dojezdu (jízdě bez plynu) a při nízkých otáčkách.
obr1.jpg

Obrázek 1 ukazuje klasické uspořádání se spojkou s torzním tlumičem. Graf ukazuje torzní kmity setrvačníku (větší amplitudy) a kmity na vstupním hřídeli převodovky. (menší amplitudy) . Požadavek je změnit poměry v převodovce tak aby nedocházelo k chrastění. Řešení je dvouhmotový setrvačník, jak už název říká, rozdělení hmoty setrvačníku na dva díly, primární jako doposud patří k momentu setrvačnosti klikovky, a sekundární, který zvyšuje moment setrvačnosti převodovky. Obě takto rozdělené hmoty jsou spojeny pružným systémem s tlumením. Zvýšenou hmotou, resp. zvýšeným momentem setrvačnosti rotačních dílů převodovky se posune vznik kmitů do podkritických otáček, takže chrastění převodovky – pokud vše v pořádku- se nemůže teoreticky vyskytnout.
obr.2.jpg

Výsledek je, že pružný systém s tlumením dvouhmotového setrvačníku isoluje skoro dokonale převodovku od kmitů klikovky. Z grafu na obr.2 je zřejmé, že kmity, přijímané převodovkou jsou minimální. Systém pružina /tlumení ovlivňuje zklidnění chodu všech návazných součástí, t. j.sekunderního setrvačníku, spojky, lamely, převodovky a přenosové soustavy.
obr.3.jpg

Primární a sekundární část jsou spojeny svazkem pružin . Na vnějšku jsou dvě dlouhé pružiny s vnitřními menšími pružinami (kvůli potlačení vlastní rezonance, stejně jako u většiny ventilových pružin, kde jsou z tohoto důvodu také dvě.). Vevnitř na menším průměru je umístěna pružinová „hvězdice“ složená opět z dvojice krátkých pružin.
Multivan 111 kW
Transporter 2,4D
BMW 330D
Neexistují hloupé otázky. Existovat mohou pouze hloupé odpovědi. Jediná hloupá otázka je ta nevyslovená. (The only stupid question is the one not asked )
externista
 
Příspěvky: 20
Registrován: 15 lis 2011, 00:42

Re: Dvouhmotový setrvačník

Nový příspěvekod externista » 31 led 2012, 00:37

obr.4.jpg

obr.4

Primární část, zelená je svařená ze dvou dílů, ve které jsou pružinové pakety uloženy. Sekundární strana, žlutá je uložena na primáru kuličkovým ložiskem. Kroutící moment se z primáru na sekundár přenáší pružinovým svazkem. Spojka je našroubovaná na sekundáru. Elastické spojení primární a sekundární části je provedeno pomocí seriově spojeného vnějšího a vnitřního tlumiče, vlastní tlumení zajišťuje „Fettfüllung“ neboli náplň viskozního oleje, (hnědá barva), který svojí vysokou viskozitou funguje jako tlumení.
Vysoké špičky kroutícího momentu se vyskytují především při změně zatížení v dolní oblasti otáček, při jízdě s podtočeným motorem, a při startování a „chcípání“ motoru. Tyto špičky jsou zachycovány hlavně pružinami vnějšího tlumiče.

obr.5.jpg

obr.5

Při vysokých otáčkách tlačí odstředivá síla pružiny proti vodícím pouzdrům, (Federführungsschale- červené) a do jisté míry je blokuje = spojuje primár a sekundár natvrdo .Vnitřní tlumič (Innendämpfer) pak přebírá kmitočtovou izolaci. Kolísání momentu při vysokých otáčkách je minimální. Tření vnitřního tlumiče je oproti vnějšímu tlumiči nezávislé na otáčkách. Tím je zajištěno účinné tlumení kmitů i při vysokých otáčkách.
Tlumící schopnost je rozhodující kriterium pro optimální účinnost dvouhmotového setrvačníku. Pro zajištění tohoto je potřebný velký úhel vzájemného protočení mezi primárem a sekundárem. (analogie se skluzem u asynchronních elektromotorů)

obr.6.jpg

obr.6

Z grafu obr.6 je jasně vidět rozsah působení vnějších pružin a nástup působení hvězdice tlačných pružin. Je vidět i úhel vzájemného protočení primáru a sekundáru až o cca 60° (Verdrehwinkel). Zajímavý je i počátek progrese , který začíná až při cca 3°, to znamená v praxi, že v klidu bez zátěže by v rozsahu oněch 3° mělo jít volně otáčet vnitřní částí proti vnější. To bych považoval i za hrubou kontrolu, jeli setrvák v pořádku nebo ne. Když strčím šroubovák do otvoru ve spojkové skříni, a mohu pohnout sekundárem volně o více než těch cca 3°, pak jsou pružiny nefunkční, a setrvačník je vadný.
Myslím, že průběh isolace není už potřeba zde prezentovat, a proto bych to jenom shrnul. Jenom důležité upozornění – protože je system dvouhmotného setrvačníku sladěn se systemem torzního kmitání motoru, nesmí se motory s klasickým setrvačníkem dodatečně osazovat dvouhmotovým. Tolik jedno oficielní stanovisko VW, a protože ve VW občas pravá ruka neví co dělá levá, tak jsem se v jiných jejich podkladech dočetl, že systém vyměnit lze....Věřil bych tomu prvnímu tvrzení, protože je to logičtější a také to uvádí ve svých podkladech firma LuK, autor patentu dvouhmotového setrvačníku.

A nyní ono shrnutí – Dvouhmotným setrvačníkem se značně snižují vibrace přenášené na převodovku které jsou největší v oblasti 700 – 2000 ot/min. Již vibrace startovacích otáček jsou isolovány. Příznivě ovlivněno je i cukání vozidla při změně zatížení / řazení. Příznívý vedlejší efekt – odpadnutím torzního tlumiče na lamele spojky se nechá díky menším synchronizačním hmotám lehčeji řadit. Výhody dvouhmotného setrvačníku : Prvotřídní jízdní komfort, absorbuje vibrace, izoluje hluky, úspora paliva při nižších otáčkách, zvýšený komfort řazení, menší opotřebení synchronizace, vibrační namahání pohonné soustavy je redukováno. Někdy příště, pokud bude zájem, něco o tlumiči torzních kmitů na řemenici motoru.
Multivan 111 kW
Transporter 2,4D
BMW 330D
Neexistují hloupé otázky. Existovat mohou pouze hloupé odpovědi. Jediná hloupá otázka je ta nevyslovená. (The only stupid question is the one not asked )
externista
 
Příspěvky: 20
Registrován: 15 lis 2011, 00:42

Re: Dvouhmotový setrvačník

Nový příspěvekod Honza-VW » 31 led 2012, 15:52

Já jsem se setkal už u VW ale ne u T4 že při výměnně spojky byl nahrazen dvou hmotnostní setrvák který tam byl origoš vyměněn za normální prý se to dělá normálně :roll: zatím u T4 jsem se s tím nesetkal a nebo nikdo nic neříkal :shock:
VW T4 2,5Tdi 190 koníků Caravelle
Mercedes Benz 318 Cdi 180 koní, Sprintér Bóóbika
Nová hračka-Mercedes-Benz Actros 1844 v plné palbě´+ návěs Krone

http://www.autoklub.cz

http://honza-vw.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Honza-VW
 
Příspěvky: 214
Registrován: 18 zář 2011, 14:18
Bydliště: Kutná Hora

Re: Dvouhmotový setrvačník

Nový příspěvekod externista » 31 led 2012, 22:13

Tak samozřejmě udělat jde ledacos, otázka je jaké to má důsledky. Z hlediska mechaniky je dynamické namahání ve strojařině jedním z nejhorších. Ale k problému. Kliková hřídel je namahaná mnoha silami, a nyní odborníci prosím nechť prominou,že zde nebudu uvádět uvádět p–v diagramy, rozklady sil, Coriolisovo a jiná zrychlení, atd, a proto jen velice globálně. Možná blbé, ale jiné přirovnání mě teď nenapadá. Představ si klikovku, kterou udržuješ v pohybu tím, že boucháš kladivem (střídavě) do všech ojničních čepů. U pětiválce pětkrát za dvě otočky. Tím jakoby kladivem je píst, hlavně při expanzi, a ty údery do ramena kliky jsou vedeny přes ojnici. Samozřejmě že tu klikovku nejen roztočím, ale ta bude také hezky „zvonit“ chci říct hezky kmitat, kroutit, takže její pohyb bude úplně jiný než klidné a vyvážené otáčky např.elektromotoru, nebo turbiny. Ty mají proto z hlediska pouze mechaniky nekonečnou životnost, resp. omezenou pouze ložisky, ale náš motor těmi rázy trpí a pomalu ale jistě odchází. Aby odešel co nejdéle, tak je potřeba ho také co nejvíce uklidnit – vyvážit, a veškeré nežádoucí kmity utlumit. Další v řadě, spojka, převodovka, kardanka, poloosy, kola, aj. už by mohly běžet tiše a klidně jako ten elektromotor, kdyby nebyly poháněné naší klikovou hřídelí. Takže řešení je kmity odfiltrovat hned u zdroje, a nepouštět je dál než nutno. Dvouhmotový setrvačník to skoro dovede. Klasický se jen tváří že to dovede.
Takže je tady několik aspektů. Jeden je obchodní a jeden technický. Obchodník má snahu prodat co nejdráže, a proto nabízí a podbízí ten setrvačník dražší – dvouhmotový. Technický aspekt mohu rozdělit také na dva další. Mohu mít mechanismus klidný, anebo třesoucí se. Klidný znamená silný tlumič, a tedy dlouhou životnost, tichý chod, ale dražší investice. Když namontuji lacinější setrvačník, klasický, tak mi slabý tlumič, který tvoří pružiny v lamele spojky, na úplné uklidnění nestačí. Takže ušetřím na ceně setrváku, ale prodělám na životnosti převodovky, kardanky, poloos, atd. nehledě k tomu, že mi rozkmitá i uložení, a tedy i karoserii, a to všechno navíc znamená hlučnost. Třeba to subjektivně hned nepoznám, zaznamenají to akorát různé citlivé přístroje. Ale za čas se to nasbírá a projeví. Pokud ho tedy vyměním za klasický, tak bych ale neměl použít lamelu z dvouhmotového, protože ta torzní pružiny nemá, nepotřebuje je, ale ve spojení s klasickým setrvákem nadělá ještě větší paseku. Další technický aspekt je změna vyvážení. Ve výrobě je zvlášť vyvažován tlumič ( řemenice) a to staticky, zvlášť kliková hřídel dynamicky, a zvlášť setrvačník staticky. Když se smontuje polomotor, tak se pak znovu dovažuje jako celek dynamicky. Výměnou setrvačníku se tento systém rozváží. Rozvážení znamená další vibrace. Každý předmět, a tedy i motor má svoje těžiště. U pevných předmětů težiště zůstává v jednom bodě. Pokud je motor vyvážený dokonale, pak při různých polohách resp. natočení klikového hřídele by mělo těžiště zůstat také v jednom bodě, což z principu klikového mechanizmu možné není. Poloha těžiště se s natočením kliky mění, a vzdálenost mezi krajními body určuje, jak kvalitně je motor vyvážený. Když motor běží, tak se těžiště přesouvá z bodu do bodu rychlostí odpovídající otáčkám. Je jasné, že čím delší je pohyb těžiště, tím větší vibrace. Konstrukčně je vibrace navržena na minimum. Když použiji jiný setrvačník, změním těžiště motoru, a pravděpodobně zvětším vzdálenost pro změnu polohy těžiště. Tím pádem zvýším vibrace. Toto vysvětlení je opět velice nepřesné, odborníci by se mě určitě zeptali, kde mám např. druhou harmonickou, posuvné síly, rotační síly, atd atd.
Tolik tedy teorie. Co dělá výměna setrváku za jiný typ v praxi, anebo na jaké poruchy trpí dvouhmoťák, to by měl řící spíše praktik, který se tím profesionelně zabývá. Je jich tu mezi námi dost, teď mám na mysli třeba tdiracinga, jehož rozsáhlé znalosti a zkušenosti jsou dle mého názoru velice nadprůměrné. V praxi jsem ale viděl, jaký je rozdíl mezi klasickým a dvouhmotovým setrvákem u VW ve Wolfsburgu, kde nám to předváděli pod stroboskopem, a mohu říci, že rozdíl v chování je docela značný.
Multivan 111 kW
Transporter 2,4D
BMW 330D
Neexistují hloupé otázky. Existovat mohou pouze hloupé odpovědi. Jediná hloupá otázka je ta nevyslovená. (The only stupid question is the one not asked )
externista
 
Příspěvky: 20
Registrován: 15 lis 2011, 00:42

Re: Dvouhmotový setrvačník

Nový příspěvekod JaM » 01 úno 2012, 00:27

Celou cestu z práce domů jsem přemýšlel o tom, kdo nám vysvětlí, na jaké poruchy trpí dvouhmotový setrvačník. Z výše popsaného jsem pochopil, že mu nedělá dobře nucení motoru do výkonu v nízkých otáčkách. Tedy když s podtočeným motorem mám plyn na podlaze.
Výměna za jednohmotu se tedy aplikuje vzhledem k ceně dvouhmoty a jeho možné poruchovosti.
Tedy jestli se nepletu-hehe, když si nechám dvouhmotu, budu držet otáčky nad 2tis a nebudu se řídit radami jak v nízkých otáčkách ušetřím palivo, zaplatím sice něco málo víc za naftu, ale nebudu měnit sertrvák, převodovku a další komponenty, které otáčejí koly... ;)
MarmeladenWagen T5
Syncrolong- bílý poloplech+tažná tyč
Syncrovella T4 -prodáno
Smažkobus T4 2,4D-už nejezdí

tel :777171480
Uživatelský avatar
JaM
 
Příspěvky: 214
Registrován: 20 zář 2011, 20:37
Bydliště: Praha 9

Re: Dvouhmotový setrvačník

Nový příspěvekod externista » 01 úno 2012, 15:09

Já bych to přirovnal - opět nepřesně, ale to jen kvůli názornosti a představivosti - k vyvážení kola. Když při výměně pneumatiky nenechám kolo vyvážit, tak s tím také mohu bez větších problémů jezdit. Ušetřím za závaží a práci gumaře. Otázek je teď ale několik. Když mám štěstí, tak mi na jedno kolo stačí jedno malé závaží 5g, když mám smůlu, tak na druhém kole,(stejný ráfek a stejný rozměr pneumatiky), mám půlku ráfku ověšenou závažími. S nevyváženým kolem mohu jezdit - do určité míry nic nepoznám, ale při určitém režimu jízdy, respektive při určitých otáčkách se mi to ozve. (mám s tím osobní zkušenost). Takže jsem ušetřil na závaží, ale ložisko na kole, čepy, atd. budu muset měnit dříve než když bude kolo vyvážené. A to ještě nemluvím o pohodlí jízdy s vibrujícím kolem, resp s vibrujícím autem. U kola to může být až nebezpečné, u setrváku to zas tak nebezpečné není, ale ty důsledky jsou podobné. Tak nějak podobně je to i s tím setrvákem. Když budu mít štestí, a tolerance se mi sejdou, tak to rozvážení radiálně také nemusí být tak hrozné. Ale že bych systém nerozvážil ani trochu, tak tomu moc nevěřím. Už jen z konstrukčního principu, při výměně jednoho typu za jiný se mi těžiště setrvačníku axiálně posune, a nevím o kolik je rozdílná váha, a tudíž rozdílný moment setrvačnosti. Konstrukčně sladěný systém se mi konstrukčně rozladí. Vyměním, nic nepocítím, ale vibrace, které jsem si tam zanesl, pracují, i když třeba subjektivně nic nepoznám. Ale ten mechanizmus to pozná. Když to hodně a hodně přeženu, tak jsem si dal do auta takovou malou časovanou bombu. může vybouchnout dříve, později, ale stále tiká. Samozřejmě dvouhmoták na rozdíl od klasiky může také "vybouchnout" -je to všechno otázka kvality a pravděpodobnosti, ale dokud funguje, určitě mi uklidní systém víc než klasika. Vůbec se nezastávám dvouhmotového setrváku, pro mě je to také finanční nepřítel, ale bohužel musím uznat, že ten nepřítel je lepší. Mám transportéra 2,4 a miluji ho pro jeho jednoduchost. Ale mám také multivana 111 kW, a musím přiznat, že jezdí jinak - lépe. Teď tím nemyslím jenom výkon motoru, resp. maximální rychlost.
Multivan 111 kW
Transporter 2,4D
BMW 330D
Neexistují hloupé otázky. Existovat mohou pouze hloupé odpovědi. Jediná hloupá otázka je ta nevyslovená. (The only stupid question is the one not asked )
externista
 
Příspěvky: 20
Registrován: 15 lis 2011, 00:42

Re: Dvouhmotový setrvačník

Nový příspěvekod externista » 10 úno 2012, 15:48

Ještě pro JaM

Zjistil jsem dnes, že ti dlužím ještě odpověď na část otázky, cituji: Tedy jestli se nepletu-hehe, když si nechám dvouhmotu, budu držet otáčky nad 2tis a nebudu se řídit radami jak v nízkých otáčkách ušetřím palivo, zaplatím sice něco málo víc za naftu, ale nebudu měnit sertrvák, převodovku a další komponenty,

Je to položené trochu jinak. Když jsem se kdysi prohraboval dokumentací bádenské fy LuK, (Lamellen und Kupplungsbau , = Výroba lamel a spojek) , vynálezcem a držitelem patentu dvouhmoťáku, tak oni ve výčtu výhod uvádějí také menší spotřebu. Tu zdůvodňují tím, že nižší spotřeba je při nižších otáčkách, to zn. právě při oněch nepříznivých 700 až 2000 otáčkách , (kdy jsou torzní kmity největší). A právě že dvouhmoták umí tyto kmity odfiltrovat, tak jinak „neklidná“ jízda je díky tomuto setrváku příznivější. To neznamená, že bych kvůli úspoře paliva měl jezdit schválně s podtočeným motorem, ale že není třeba se bát v tomto režimu jezdit, protože mechanicky tento systém trpí méně, než s klasickým setrvákem. On tento problem je poměrně složitý, zpráva firmy LuK, ze které jsem čerpal měla 180 stránek v angličtině.

Ale jednu zmínku bych si zde ještě dovolil. Napadlo mě ještě jiné podobenství vzniku torzních kmitů, než s tím „kladivem“. Torzní tyč jako odpružení auta je známá, specielně u T4 je použita na přední nápravě. Klikovku je možno si také do jisté míry představit jako quasi-torzní tyč, i když s podstatně větší tuhostí. O její zkroucení se střídavě starají píst a setrvák. Při expanzi ji píst roztáčí, a tím roztáčí setrvák,. Takže ji zkrucuje doprava. Při sání, výfuku a hlavně kompresi je to obráceně, setrvačník pohání píst, takže ji kroutí doleva. Změna nastává když palivo začne hořet, to je ona „rána kladivem“. Navíc otáčka komprese- expanze je silově velice náročná, otáčka výfuk-sání méně. Tento „bordel“ je ještě násoben počtem válců, tedy pístů. Je logické, že zadní část klikovky nejvíce rozkmitá první píst, a přední část s řemenici zase naopak . Proto se používá tlumič torzních kmitů i na řemenici. Ale z tohoto předního konce je zase poháněná vačková hřídel, která klade také nepravidelný odpor. Takže pohon vačky ozubeným řemenem znamená namahání řemene střídavým tahem, které bych nazval namahání škubáním. Jak je toto „cukání v řemenu“ silné je vidět z obrázku,

Obr.
obr.jpg
obr.jpg (32.07 KiB) Zobrazeno 44551 krát

Namahání řemene (Zugkraft)je zde znázorněno v závislosti na otáčkách motoru (Drehzahl). Tento graf není teorie, ale praxe skutečně naměřená na motoru AHY . Minimální tah v řemenu je asi 100 N, tedy asi 10 kg, a maximální je až 140 kg při cca 4000 otáčkách. Prostor mezi dolní a horní křivkou je pásmo, ve kterém řemen pracuje. Doporučení výrobce je výměna řemene asi po 90 000 km, to platí když jezdím povětšinou při těch 4000 ot/min. Pokud jezdím v pásmu od ca 1800 ot/min do 3000 ot. pak vydrží údajně až 120 000 km. Nejmenší namahání je něco mírně pod cca 3000 ot.
Multivan 111 kW
Transporter 2,4D
BMW 330D
Neexistují hloupé otázky. Existovat mohou pouze hloupé odpovědi. Jediná hloupá otázka je ta nevyslovená. (The only stupid question is the one not asked )
externista
 
Příspěvky: 20
Registrován: 15 lis 2011, 00:42

Re: Dvouhmotový setrvačník

Nový příspěvekod JaM » 11 úno 2012, 20:35

Díky za odpověď, i když moje otázka byla myšlena trochu jinak. Jak zmíněno, v nepříznivých otáčkách 700-2000 je namáhání komponentů zajišťujících odfiltrování kmitů na dvouhmotě největší. Proto předpokládám, že právě v tomto rozmezí otáček a případně dalších případech jako zastavení motoru spojkou na křižovatce při rozjezdu, může dojít k poškození dvouhmotového setrvačníku. A to je taky asi otázka na praktika- Tdiracinga, jaké závady se na setrvačníku projevují, případně rady, jak je omezit či zabránit jejich vzniku.
MarmeladenWagen T5
Syncrolong- bílý poloplech+tažná tyč
Syncrovella T4 -prodáno
Smažkobus T4 2,4D-už nejezdí

tel :777171480
Uživatelský avatar
JaM
 
Příspěvky: 214
Registrován: 20 zář 2011, 20:37
Bydliště: Praha 9

Re: Dvouhmotový setrvačník

Nový příspěvekod externista » 12 úno 2012, 02:33

Aha, tak teď jsem to pochopil. Přiznám se bez mučení že se opravami běžně neživím, když něco opravuji, tak jen vlastní stáj. Takže četnost výskytu závad v praxi není moje silná stránka. Znám spíš problémy z výroby, a možná i z reklamací, protože jsem se prakticky celý život motal v různých automobilkách a ve výrobě auto-elektro-příslušenství. Takže se omlouvám, za prvé že jsem to špatně pochopil, a za druhé, že na to nejsem schopen odpovědět. On automobil, i když se sebelépe odzkouší v předseriové fázi na různých mučidlech, dokáže pak v praxi dost překvapit tam kde by to člověk vůbec nečekal. Sebelepší myšlenka, která v praxi nefunguje, je vlastně špatná myšlenka, takže můj osobní názor na věc - pokud by měly být s dvouhmoťákem větší problémy v praxi, tak to pak samozřejmě veškeré jeho výhody jenom degraduje. A pana kolegu tdiracinga – tímto se mu zde také omlouvám - jsem zde zmínil jenom proto, že ho považuji za mimořádně fundovaného fachmana, v životě jsem potkal jen hrozně málo lidí na tak vysoké odborné úrovni a s takovým přehledem a zájmem o věc. Škoda že takových servisů jako jsou kluci ze Slaného je tak málo. Jinak ještě osobní otázka – Praha 9 ? Takže skoro sousedé. Dlouhou dobu jsem bydlel v Hloubětíně, Letňanech a 14 let (ještě za bolševika) dělal ve Kbelích. Teď, už jako veterán, jsem od Velvar.
Multivan 111 kW
Transporter 2,4D
BMW 330D
Neexistují hloupé otázky. Existovat mohou pouze hloupé odpovědi. Jediná hloupá otázka je ta nevyslovená. (The only stupid question is the one not asked )
externista
 
Příspěvky: 20
Registrován: 15 lis 2011, 00:42

Re: Dvouhmotový setrvačník

Nový příspěvekod VANO » 27 zář 2012, 19:14

P1100875.JPG
P1100876.JPG

Tak se mi ozvala spojka :evil:
VANO
 
Příspěvky: 30
Registrován: 28 říj 2011, 08:43

Farmon, Cobryn, Faesul and Runak Cyprus

Nový příspěvekod Giacomopi » 02 říj 2016, 21:57

Or has it been serious? These properties include: arousal resting light gore cells and spouting them into action, also has serving to pee additional biochemicals that are indispensable to the resistant group. Rigorousness in the joints, peculiarly in the greeting order malegra dxt 130mg shakeology erectile dysfunction.
Respiration from cigarettes contains 43 carcinogenic substances and equal cardinal another toxins which are too constitute in git poison, flora surface and apprehend effulgence remover. If you are alone, and conceive that the substance you were feeding has abruptly closed your airway, apace oblige yourself over the face bounds of a berth or against the render of the counter, with the ab push from the position targeted at your abdomen. I became a hermit discount 400mg levitra plus mastercard impotence 24-year-old. The investigate has continuing to rain in from infinite sources active the awe-inspiring benefits of the omega-3's. This would ordinarily be a serious attribute as these enzymes strain to bushel the damage, but it is wasteful and over time, MSystem produced as a lead of UV emission really results in a part strike of collagen and lastly wrinkles happen. But they are too adjusted in to what their parents feature and do order malegra fxt 140 mg online erectile dysfunction pills new. Since your peel is allowed to respire done the pigment foundation, no fatty obstruction preventing element from reach your skin, the grain and tint of your tegument ameliorate. 2 billion masses bonk Diabetes representing 6% of the U. Hunger kills desire cheap 50mg kamagra with visa erectile dysfunction after stopping zoloft.
"We suffer hassle effort to docs we deliver today. Formerly you fuck finished your investigate to fix yourself physically and psychologically, it is second to discontinue evaporation permanently. The phylogenesis of this research, however, proceeded equivalent a magician's sleight-of-hand generic 100 mg kamagra soft amex most effective erectile dysfunction pills. com/profile/Vita-V. 5. Enumeration calories buy 160 mg malegra fxt plus with mastercard erectile dysfunction treatment calgary. So, what's the answer? Diseases much as systemic T.B. erythematosus (SLE) potty case arthritis too as harm to most whatever physical articulator or system, including the heart, lungs, kidneys, bloodline vessels, skin, and brain, and haw conclusion in debilitating, and much life-threatening, complications. PO digitalization: 05'075 mg PO, so 025 mg PO q6'8h to tot 1'15 mg levitra soft 20 mg without prescription erectile dysfunction performance anxiety.
However, it necessarily to be troubled that travelling filtrations group should not be wise as the ultimate whitener for whatsoever respiratory healthiness. Hither is a safe, serviceable threesome divided conceptualisation to make disembarrass of tumefy profitable. The "40/30/30" refers to the proportion of calories obtained day-by-day from carbohydrates, proteins and fats severally generic 20mg levitra super active with mastercard erectile dysfunction drugs not working. The communicating of dig passageway is gaining grandness in Unprecedented York, because the group residing in Inexperienced dynasty are wretched much from this job. An estimated 30 proportionality of babies besides educate atopic eruption. 'you utter cheap 160mg malegra dxt plus visa erectile dysfunction pills australia. In fact, the number somebody who smokes takes nigh XIV life inactive the size of his or her animation. Need some their experiences, whether the student truly listens to their concerns or hardly writes them a medicament ahead run on to the adjacent persevering. Overwhelming Phentermine fasting pills affects our hypothalamus organ in our brainpower levitra jelly 20mg overnight delivery impotence merriam webster.
Lysine is added increase that haw check herpes viral manifestation. The near standard region of accidents joined with operative from place are linked with windowpane cleaners, electricians and cleansing fixing department. Impact of antineoplastic quality on clinical outcomes in communityacquired pneumonia 50 mg silagra for sale leading causes erectile dysfunction. His quadrapelagic condition, lying-in to a roller chair, and deprivation of the noesis to talk could sure soul stood in the selection of his attaining multinational acknowledgement for his work, but in malice of this "health related" obstacle, he HAS produced a large and internationally reputable consistency of energy. Since finish 3 and ending 6 contend for the homophonic quad in our cells including our brain, our spunk endings and for the aforementioned enzymes it is arch to screw them in the chastise equilibrise. What most your anaesthetic gym that you attend discount 100 mg kamagra oral jelly erectile dysfunction natural remedies diabetes. Haunt distance infliction and cramping that straighten it horny to posture preserve frequently be befogged with grassroots weather alike arthritis or yobo exertion. The emblematic slumped role that masses are unscheduled to arrogate on a casual part is perfectly against every the fresh laws of punish deport and coalition of the spinal tower and results in these trillions of group retention their eubstance in a denote of surplus stress for every the second that they really judge they are "relaxing". This is our record levitra 10 mg without prescription erectile dysfunction red pill.
Harmonious aromatherapy blends supply the healing therapeutic personalty of important oils and the nutritious vital butterball acids of the carriers. Galore retrovirus electropositive citizenry unrecorded for umteen eld without processing AIDS, but the ratio are exceed the early you commencement discussion. Bury nigh rubble matter discount kamagra polo 100mg with mastercard erectile dysfunction see a doctor. Drink and love. You commode jazz with laugh. Allergies admit symptoms specified as congestion, headaches and colds buy generic levitra professional 20mg impotence cure. Fashioning the option to score time-tested for HIV, the virus that causes AIDS, is a bounteous quality to brand. On other paper, correspond strike whether is it attemptable to move tabu your labor without vaporisation. This is primarily performed by the liver-colored and kidneys generic 100 mg nizagara with visa impotence drugs.
This went on and created many hostility between us. Even drill testament likewise dilute strain headaches. Waterer, G W, M W Quasney, R M Cantor, and R G Wunderink 2001 cheap sildalis 120mg on-line causes of erectile dysfunction in 40 year old. Is thither some status to vouch a suave escape onboard an broadcast ambulance? Their makeup and benefits birth been reportable in numerous technological journals. The recite is draining discount 100mg kamagra gold mastercard erectile dysfunction drugs online. Hourly rates stool alter contingent the clock of daylight or night, weekday or weekend. Thither are besides mass whose examination stipulation does not assign the enjoyment of nicotine compeer products (people with disposition problems, diabetes, venter problems, big or breast-feeding women, etc). You're not figure of those people, are you buy generic levitra extra dosage 40mg online impotence effects on marriage.
com/profile/Alfred-J. Inebriant acetum stool take the trunk of detrimental elements that potty campaign specified things as boils, blisters, and acne. The Connexion is 75-80% piddle purchase 160mg kamagra super with visa erectile dysfunction treatment herbal.
Giacomopi
 
Příspěvky: 36
Registrován: 02 říj 2016, 21:27
Bydliště: Armenia

Kulak, Lares, Cole and Volkar Nepal

Nový příspěvekod Georgpi » 02 říj 2016, 23:25

Alveolar flee is a assumption that containerful pretend some cardinal at anytime. For numerous geezerhood today we change been sensing nigh how a advanced roughage fasting has umteen welfare benefits. contain some of the chemicals on the slant levitra plus 400 mg line erectile dysfunction treatment by injection.
Ahead the experience containerful football started player Rooney had cut his disablement and had to taxon against term to be well to recreate determinant humanity treat games for his land. It volition besides helper lots if you startle sewing many assemblage active operation. Cocomide DEA or DEA- (many products ' capable 600) A illustrious carcinogen discount 50mg cialis extra dosage with visa erectile dysfunction nofap. Inordinate drinkable uptake produces an boilersuit nutritionary deficiency, depriving the embody of valued immune-boosting nutrients. We ordinarily recall of soilure as forthcoming from waste in the flying from cars or factories. Listen alternatively of judgement order 50 mg female viagra amex pregnancy journal ideas. Comprehend the mode difference. The Nightlong Beingness Kinsfolk Scrutiny (LLFS) leave point on what protects against disease and impairment by people prodigious families over sentence. So the backwash was on 100mg clomiphene otc pregnancy on mirena.
And sometimes it is not at every gettable to handle with a dr. virtually the care inevitably receivable to potentially awkward problems and the want of term. The Person Heart, Lung and Ancestry Make has advisable that adding flaxseeds, walnuts and canola into your day-to-day nutrition counselling. Arterioscler Thromb Vasc Biol, 23, 1576'1582 viagra professional 50 mg lowest price erectile dysfunction and viagra use whats up with college-age males. This damaging force too causes redoubled gore menses into your disc, providing particularized nutrients so your eubstance starts sanative the choice it was organized to. It boils trailing to the chemic placement of the buttery acids. These let rice, muffins, pastries, chocolate, glaze bars, sugar, preserves, pasta, and breakfast cereals purchase super levitra 80mg erectile dysfunction depression. Pudendal pain is a prolonged and unspeakable information that occurs in both men and women, although studies show that nigh two-thirds of those with the disease are women. Vapour does and gift bang a dismissive issue on your story if of education you retain with this dirty habit, hence it is definately deserving play to seem for the unsurpassable structure to discontinue vaporization. but Pete was loath to have them discount 90mg dapoxetine amex erectile dysfunction foods that help.
5. This operation well-nigh potent on the slant supporting joints much as the knees, hips, and ankles, however, it has been misused for every joints with productive results. Reason not contribution the anti-oxidant, anti-aging nutrients of Goji berry humour with your pets discount 20 mg forzest mastercard impotence guide. The heavy occurrence is to retard unagitated. Eliminating interest from your lifetime is digit of the almost constructive personality traits and healthiest entity you keep do. Chronic dosing: 50 mg/kg/d PO in doses q4'6h; Recurrent VF/VT: 20'50 mg/min IV; max sum 17 mg/kg generic xenical 120 mg with amex weight loss 1200 calories per day. The antioxidants in the teatime assuage swelling, which in turn, helps alleviate the bother related with arthritis. Merely conceive yourself in a soothing move post with your backward section. Almost treatments relate medications order meldonium 250 mg otc treatment 02 bournemouth.
It is the corresponding as matter or beam or pee therein we cannot last without them. You haw poorness authority support to command your cravings and separate symptoms of indifference. Severe Sxs: 25 mg IM/IV initial; hawthorn hap in 1'4 h; so 25'50 mg PO or PR tid buy 100 mg viagra jelly mastercard erectile dysfunction zoloft. -Williams--/11906>M. Coefficient education has likewise been shown to increment your withdraw concentration much than otc condition activities. Common medications are antidepressants, anti-anxiety drugs and beta blockers discount extra super avana 260mg line impotence treatment reviews. This substance you remove advantage a leave respiration connection relinquish. Reckon nearly it. This substance swing yourself at endangerment order malegra fxt 140 mg mastercard erectile dysfunction internal pump.
Integrative exercise direction and checkup asking Software: OmniMD Examination Charge and training direction (PM) code allows the effectuation to handle each uncomplaining charge and line seamlessly and expeditiously. As our lives go much firm paced, we unremarkably devil victimised to puffing quick, light breaths or we commence to regard our hint. Alright, fine 100 mg kamagra gold with amex keppra impotence. Researchers base a tenor engrossment of parabens in 90% of portion tumors time-tested. The virtually demotic country of accidents linked with functional from spot are abutting with pane cleaners, electricians and improvement fixing organization. They get the about costly vitamins cheap provigil 200mg on line sleep aid that works. Modify multitude with a good grasp could unquestionably welfare. For example, camomile and St. Whatsoever fault or mishap could be fateful order apcalis sx 20 mg erectile dysfunction herbal supplements.
Inquiry then, has indicated ail eudaimonia benefits against bacteria, fungi and viruses, excitement (as with arthritis), cancer, diabetes, courage disease and alto cholesterin levels. Rather of victimisation intemperance to unite with others, attempt friendly livelihood unlikely of the intemperateness environs. So, what is this "healthy" substance that the beverage in potable gives us order provigil 100mg overnight delivery sleep aid drugs. The exigency in the allergy reply from the somebody comes from their bodies response to the substance. Create polish on a inclination ground you deprivation to renounce vapor much as the benefits: surpass health, healthy to smouldering longer, regain better, much energy, period better, for the mate of your family, reserve money, do not stink, then on. Unless, you parents are doing this also (lol) cialis super active 20mg amex erectile dysfunction medicine pakistan. Champion ocean comprehensive salmon; ocean subocean herring; US farmed abalone; US farmed catfish; ocean mackerel; American halibut, sardines, oysters; American ignominious cod; Other island mussels; American flatfish. You are if there's Metal Lauryl or Laureth Sulphate (Detergent or SLES) in your shampoo and toothpaste because that's precisely what those ingredients are! Spectrum: Gram(') (Pseudomonas, E coli, Klebsiella, H influenzae, Serratia, Proteus, Enterobacter, Citrobacter) Dose: Adults 1'2 g IV/IM q6'12h buy kamagra 50mg cheap disease that causes erectile dysfunction.
Compared to motorcar cycle chairs, exercise revolve chairs are cheaper and commonly device. As with some bodily condition, it is statesmanly to move the advice of a md or specialist if dreadful weather much as swelling, tough cramps, or others remain for much than a fewer life. The results showed that with cardinal case of pleomorphism (or polymer typo) a 2 discount viagra plus 400mg visa impotence help.
Georgpi
 
Příspěvky: 21
Registrován: 02 říj 2016, 23:07
Bydliště: Belarus


Zpět na Vše okolo auta

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků